Definisi paparan benua. Pengertian paparan benua. Yang dimaksud dengan continental shelf. Arti kata paparan benua. Paparan benua yaitu:

Paparan benua (continental shelf) adalah dasar laut dangkal yang berbatasan dengan benua dan merupakan kelanjutan wilayah benua. Paparan benua atau continental shelf atau terkadang disebut juga dengan istilah selasar benua mempunyai kedalaman antara  0-200 m. Paparan benua ini terdiri dari lereng curam suatu dataran yang diikuti oleh kenaikan secara mendatar. Lebar Paparan Benua sangat bervariasi. Lebar rata-rata Paparan Benua adalah sekitar 80 km (50 mil). Kedalaman Paparan Benua juga bervariasi, tetapi umumnya terbatas pada air dangkal dari 150 m (490 kaki). Kemiringannya biasanya cukup rendah, pada skala 0,5 °; bantuan vertikal juga minim, kurang dari 20 m (66 kaki).

Faktor  yang mengontrol paparan benua

Paparan benua merupakan suatu sistem dinamik yang dikontrol oleh tiga faktor:

  1. laju sedimentasi bahan-bahan yang dari daratan ke laut
  2. laju energi yang cukup untuk menggerakkan sedimen ke, di sekitar dan keluar paparan
  3. erosi dan naik-turunnya muka laut

Contoh paparan benua adalah Paparan Siberia di Samudera Arktik dan Dangkalan Sunda yang terbentang antara semenanjung malaysia, serta lautan yang menghubungkan pulau sumatera, jawa, kalimantan dan madura.

 

Incoming search terms: